A SPECIAL FORM OF DARKNESS (2017)

- 4 esculturas de vidrio. Dimensiones variables (45 x 10 cm., 55 x 28cm., 48 x 2 cm. y 30 x 30 cm.). 4 peanas de metacrilato, Dimensiones variables (alturas a 40, 80, 120 y 160 cm.)

- 4 glass sculptures. Variable dimensions (45 x 10 cm, 55 x 28 cm, 48 x 2 cm and 30 x 30 cm). 4 methacrylate bases, variable dimensions (heights at 40, 80, 120 and 160 cm.).

According to Thomas Metzinger, "transparency is a special form of darkness" insofar as we are unaware of the biological processes involved in the formation of the experience of reality. These processes are presented to us as transparent.

In this project, different drawings by Santiago Ramón y Cajal on the nervous system of the brain are interpreted. Ramón y Cajal, through his illustrations, demonstrated the existence of the neuron as an individual entity. In turn, he initiated the field of study of modern neuroscience and subsequent disciplines of study such as cognitive sciences and neurophilosophy, among others. The process followed by Cajal to see neurons was the chemical procedure of staining. The neuron, without this staining process, is invisible to the human eye. This form of metavisibility is presented rhetorically through this series of glass sculptures.

Según Thomas Metzinger, "la transparencia es una forma especial de oscuridad” en la medida en que no somos conscientes de los procesos biológicos que intervienen en la formación de la experiencia de la realidad. Estos procesos se nos presentan como transparentes.

En este proyecto se interpretan diferentes dibujos de Santiago Ramón y Cajal sobre el sistema nervioso del cerebro. Ramón y Cajal, a través de sus ilustraciones, demostró la existencia de la neurona como entidad individual. A su vez, inició el campo de estudio de la neurociencia moderna y de posteriores disciplinas de estudio como las ciencias cognitivas y la neurofilosofía, entre otras. El proceso seguido por Cajal para ver las neuronas fue el procedimiento químico de la tinción. La neurona, sin este proceso de teñido, es invisible al ojo humano. Esta forma de metainvisibilidad es presentada retóricamente a través de esta serie de esculturas de vidrio.