Cinétract#2. Performing Monumentality (2016 - 2017)

 

- Video. Lenght: 03’ 15’’. 1920X1080.
- Cinétract Archive: www.cinetractarchive.wordpress.com

 

The cinétract format appeared in Paris with the political crisis of May 68. This format consists in brief short films made with any kind of material available and minimun signs of post-production. Among the cinétract directors we could find Jean-Luc Godard, Chris Marker and Alain Resnais.


In Cinétract#2. Performing monumentality I explore the notion of monument and its expanded meaning. Considering the monument as a type of structure that is explicitly created to commemorate a person or event, its etymology comes from the Latin moneo/monere, which means 'to remind', 'to advise' or 'to warn'. Focusing on the Bandung Conference in 1955, I wanted to consider its symbolic opening in relation to the notion of monument, in this case as a performative act. Expanding the notion of monument in terms of space and time, I connect the 50th and the 60th commemoration of the AA Conference as a live performative monument that take place each ten years.

 

This idea of monument is expanded to deal with it in a macropolitical level through other contexts like Spain, focusing on the audience, actors and content displayed at the commemoration of the Constitution in Spain, every 6th of December. 

 

Cinétract#2. Performing Monumentality (2016 - 2017)

 

- Video monocanal. Duración: 03’ 15’’. 1920X1080.
- Archivo cinétract: www.cinetractarchive.wordpress.com

 

El formato fílmico del cinétract, surgido en París en la crisis política de Mayo del 68, consiste en pequeños cortometrajes a modo de panfletos cinematográficos realizados con cualquier tipo de material disponible y con signos mínimos de post-producción. Entre los directores que producen estas películas se encuentran Jean-Luc Godard, Chris Marker o Alain Resnais.


En Cinétract # 2. Performing monumentality exploro la noción de monumento y su significado ampliado. Considerando el monumento como un tipo de estructura creada explícitamente para conmemorar una persona o evento, su etimología proviene del latín moneo / monere, que significa "recordar", "aconsejar" o "advertir". Centrándome en la Conferencia de Bandung en 1955, quería considerar su apertura simbólica en relación a la noción de monumento, en este caso como un acto performativo. Ampliando esta noción en términos de espacio y tiempo, conecto la 50ª y la 60ª conmemoración de la Conferencia Asia-Africa (AA) como un monumento performativo en vivo que tiene lugar cada diez años.

 

Esta idea de monumento es tratada a nivel macropolítico a través de otros contextos como el de España, donde me centro en el público, los actores y el contenido mostrado en la conmemoración de la Constitución cada 6 de diciembre.

www.000webhost.com